onsdag 1 oktober 2014

Fjärde Riket

                              Fjärde Riket



Boken heter Fjärde riket och är skriven utav Maria Nygren.

Det handlar om en tjej vid namnet Blenda hon har börjat på en ny skola.



"Jag är tillbaka om en kvart, då vill jag att ni alla ska ha valt grupp"
Han stänger dörren efter sig och Blenda tänker att det är fegt. Han måste väl veta hur sådant här går till, att vassa alltid hamnar vid sidan om, hur mycket demokrati man än har. och egentligen är klassen inget annat än en diktatur. Hedvig som drottningen som sitter så högt upp på sin tron att ingen ens kommer på tanken att ifrågasätta hennes makt.


Egen tanke
Jag tycker att läraren gör felet att låta dom välja egna grupper. Man ska kunna jobba med alla i klassen. Man kan lära sig olika sätt att jobba på när man jobbar med olika människor. Det är nog oftast att någon har högre status än andra men det är fel. Alla är lika mycket värda och ska respekteras lika. Läraren borde inte ha gjort så som han gjorde.


Tredje Riket
Det var så Hitler ville att Tyskland skulle bli.

Jag tror att boken heter fjärde riket för att det är mycket om makt i den klassen.



Låt
https://www.youtube.com/watch?v=hK5yNlabNiI
Låten beskriver ungdomen väldigt bra. Och som Hedvig hon blir inte nöjd. Hon vann stort med 24-3
men blev inte ens glad.


Upp 8.

Nonchalant - T.ex om någon pratar med dig så kanske du tittar bort på ett nonchalant sätt.

Förvarning - Alltså att man varnar någon innan så att inget ska hända. Exempelvis så kanske en lärare säger till sina elever att vara försiktig så att ingen bil kommer och kör på dom.

Bödel - Typ den som har mest makt eller vill ha mest makt.

Trovärdigare - Kan betyda olika men typ som vuxen är jag mer trovärdig än ett litet barn. Men t.ex det kan också vara att det är mer trovärdigt att jag vinner om jag tippar på häst nr 4 än om jag tippar på häst nr 3.

Obetydliga - T.ex om jag stickar en strumpa så är en ritning på en halsduk obetydlig.

Porlande - Tror att det betyder typ när t.ex vatten bubblar så är vattnet "porlande".

Rungande - När något ljud låter högt.




Upp 9

Blenda är en tjej som vill ha rättvisa. Hon vill att alla ska ha lika mycket status och att ingen ska få bestämma över allt och alla i klassen. Hon är inte speciellt snäll. Hon sviker sina vänner. Som när hon klippte sönder låset och inte erkände att det var hon som gjorde det.


Upp 11

Ingen utav dom. Dom bara bråkar och har sig. Ingen som är en riktig vän. Skulle inte viljat ha någon utav dom.


Upp 12

Det är mycket möjligt. Att alla nästan dyrkar en person för att dom tycker att den är cool eller vad som helst. Dom blir nästan rädda för att den personen inte ska tycka om en själv. Om den personen som är populär inte gillar dig så kanske du inte får vara med i "gänget".

Upp 13

Mobil, Wifi, Båt, Mat, Vätska. Hon gör det för att kunna ha kontakt med andra folket genom exempelvis Facebook. En båt för att kunna åka tillbaka och för att kanske fiska eller något. Mat och vatten för att kunna överleva.

Upp 14.
Tanten, Hon, Han, Henne, Barndomskompis.
Hon rycker irriterat i den.
Hon sjunker ner golvet.
Men istället lutar hon sig över skrivbordet.
Om det kan vara någon tröst så kan jag berätta att jag har varit i dina kläder.
Det var Blenda som bröt sig in i vaktmästarens rum.

Upp 15

Sida 226-240
Penny går i hallen när hon träffar på Robin, han är en gammal klasskompis till henne. Han är även en mobbare. Hon fortsätter att gå och försöker att undvika honom. Men efter några sekunder så är Robin framför henne med ett litet gäng. Blenda kommer och försöker att få dom att lämna henne ifred men det slutar med bråk. Dom dras mot toaletterna men stoppas i sista sekund utav rektorn. Blenda och Penny sprang sedan iväg.

Upp 16

Mobiltelefon för alla har en.
Smink och sånt för att alla tjejer använder det för att se bättre ut.
Kläder för att alla har på sig det.
Böcker för dom är i skolan.

Upp 17

Typ 2-3 månader.

Upp 18

Varför gör du som du gör?

Upp 19

Ett verb är något som man gör t.ex jag cyklar. Infinitiv är verbets grundform.

Presens = "Blenda lägger ett utprintat dokument på bordet"
Imperfekt = "Blenda lade ett utprintat dokument på bordet"
Perfekt = "Jag har lagt det utprintade dokumentet på bordet"
Futurum = "Jag ska lägga det utprintade dokumentet på bordet imorgon"
Konditionalis = "Jag skulle lägga det utprintade dokumentet på bordet men jag hann inte"

Upp 20

Jag känner ingen som är som någon i denna bok.

Upp 21














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar