fredag 17 oktober 2014

Chagall


Fakta
Chagall föddes i Ryssland den 7 Juli 1887 i en judisk familj. Det var en väldigt stor familj med hela 9 barn. Chagall var då den äldste. År 1907 flyttade han till Sankt Petersburg och där så började han på den kejserliga konstföreningens skola. Judar i Sankt Petersburg var tvungna att ha ett speciellt tillstånd och det hade inte Chagall så han satt i fängelse i en kortare tid. 1914 så flyttade han till Paris för att vara på en annan konstskola
1916 föddes hans dotter Ida. Under Ryska revolutionen så blev Chagall utsedd till kommisarie i bildkonst. Han startade då en Konstskola. Men han blev inte så populär.
1933 så brändes flera utav Chagalls målningar i Tyskland och det var ju för att han var en jude.
Chagall avled 28 mars 1985.



Chagalls bildspråk var inspirerat utav expressionism, kubism och futurism

Egen tanke
Jag tror att Chagall var en trevlig man men han var nog en ganska speciell. Jag tycker att Chagalls konst är kanska annorlunda men samtidigt fin. Jag tror att hans bilder beskriver mycket olika saker. Vissa bilder förstår jag inte vad dom betyder





Bild analys!
I denna bilden så fastnar min blick på människorna som flyger på bilden. Dom ser lyckliga ut. Som om dom ska flyga till något ställe. I bilden så ser jag en fin liten by som dom flyger över.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar