onsdag 4 september 2013

August Strindberg

Mitt namn är Johan August Strindberg och jag är född den 22 januari 1849. Jag dog den 14 maj 1849.
Jag är mest känd som författare men också som skådespelare och konstnär. Jag är en av Sveriges mest betydelsefulla författare. I andra länder är jag mer känd som en dramatiker. Jag skrev mitt första mästervärk som jag kallade för Mäster Olof den handlar mycket om min konflikt med Gustav Vasa. Jag I en roman som heter röda rummet kritiserade jag riksdagen, kyrkan mm och många blev upprörda men min bok blev till en stor succé i Sverige. Jag hade många fiender eftersom att jag kritiserade många personer och förhållanden. Jag flyttade till utlandet för att skriva Giftas vilket blev 2 böcker och vi gjorde också en novell utav det. Giftas handlar om problem mellan män och kvinnor i äktenskap.
Efter att jag släppte Giftas så kallade många mig för kvinnohatare. Jag skrev också Fadren och Fröken Julie.






August Strindberg.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar