söndag 31 maj 2015

Pall slöjdutverdering

Pall


1. Formgivning.
Jag har bestämt mig för att göra en pall. Inspirationen till pallen fick jag när jag var i ett möbelvaruhus och kollade på möbler till vårt nya hus. Jag tänkte att det kunde vara snyggt med en pall. Först tänkte jag att den skulle stå i tv-rummet men nu vill jag ha den i mitt rum. Den får inte bli för liten/låg men ändå inte för hög. Den ska bli lagom stor ha lagom proportioner tänkte jag. Jag har valt att ha schack rutor på sitsen och det ska jag göra genom att troligtvis måla. 







Typ en sådan pall fast med detta som på topp.


Brädan ska vara 28,5 cm åt alla håll. Sen på ena kanten så har jag tänkt att rista in mitt namn.

2. Estetiska uttryck.
Jag vill inte ha några krusiduller eller snidade ben på min pall. Jag vill att den ska vara så rak och enkel som möjligt vilket jag tycker påminner om den skandinaviska avskalade stilen. Kanske skulle det vara snyggt att måla den vit men jag är inte riktigt säker. Det får bli ett senare beslut att ta.




                                                   Här är min skiss. Raka enkla linjer.


3.Verktyg. 
Verktygen jag har använt mig av är penna, tumstock, linjal, fogsvans, krokodilkäft, tvingar, sandpapper, bandsåg och hyvel. Bandsågen hjälpte läraren mig med.
Pennan, tumstocken och linjalen använde jag till skissen/ritningen och när jag mätte.
Fogsvans använde jag när jag sågade bräderna.
Krokodilkäft spände jag fast bräderna i så att det skulle vara enklare att såga.
Tvingar sätter jag fast bräderna med när limmet stelnar, så blir det bättre hållbart, alltså det stelnar enklare och går inte isär.
Sandpapper har jag använt för att slipa ytan på pallen med. Den måste ju bli len så man inte får flisor när man sätter sig på den.
Bandsågen hjälpte min lärare mig med för att det ska bli exakt sågat.
Hyvel använde jag när jag tog bort limmet.

4. Materialet.
Materialet jag har använt är träplankor, lim och olja. Inga skruvar eller spik. För limmet håller bättre och jag vill att min pall ska vara hållbar. För att få ihop bräderna så använde jag tvingar för att det skulle sitta hårt.  Jag fick också använda mig av en hyvel för att få bort limresterna som ”runnit ut” och stelnat så att pallen skulle få en jämn yta.
Träplankorna är gjorda av tall – furu. Det är ett starkt träslag som är enkelt att arbeta i. Det är därför jag valde detta träslag. Ytveden (yttersta på stammen) är mycket mjuk medan den gamla kärnveden (innersta delen av trädet) kan vara mycket hårt. Ny furu är ljust fast det mörknar med åren då det utsetts för ljus. Jag tycket att furu nästan ser gult ut när det åldras.

5. Pröva och ompröva. 
Under arbetets gång så har jag ändrat mig angående schackrutorna på pallen. Känner att de inte passar in, att jag faktiskt inte tycker att det är snyggt. Detsamma gäller med att jag först ville rista in mitt namn men även det skippar jag. Några direkta problem har jag inte stött på utan arbetet har flutit på och löst sig under tiden. (med hjälp av lärare och kompisar). 

6. Tekniker. 

Vad det gäller olika tekniker så har jag under arbetets gång märkt att det är lätt att göra fel om jag inte mäter ordentligt. Man kan såga snett och då blir det helt fel. Så jag bestämde mig efter ett tag att ta det lugnare och inte stressa för då är det lätt att det blir tokigt. Stress påverkar ”pallbygget” negativt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar