onsdag 2 oktober 2013

Intervju med Gustaf Dalén!

I det här reportaget kan du läsa om min resa för att intervjua Gustaf Dalén. Lite om hur han bor mm.


Nu, Nu äntligen ska jag få träffa och intervjua honom. Känns som om jag drömmer även fast jag vet att det inte är en dröm. Jag kliver in på tåget och slår mig ner på ett tomt säte. Jag börjar fundera på vilka frågor som jag ska fråga honom. Jag kommer fram till att jag ska bara ställa dom nödvändigaste frågorna så att han inte tycker att jag är ett fiasko. Jag vet ju att det var han som uppfann fyren men ifall jag ska fråga honom något om den är jag inte säker på.


Jag stiger av och känner helt plötsligt att jag måste besöka toaletten. Efter besöket på toaletten ser jag att jag har ont om tid och måste skynda mig. Jag kliver på det andra tåget som ska ta mig till båthamnen så att jag kan komma fram till Lidingö. Efter 10 minuters resande så ska jag äntligen kliva av och på båten. Båten Anna klev jag på och det kändes fantastiskt. Jag står uppe på däck och tittar på det vackra havet. Kan stå här hela dagen sa jag tyst till mig själv. Jag kliver av båten och letar upp en man som ska ta mig på häst och vagn hem till Gustaf.


Där står han, den riktiga Gustaf Dalén, det känns skönt att äntligen ha kommit fram. Jag går fram till honom och hälsar genom ett vanligt handslag. Sedan visar han mig in till hans hem. Vi slår oss ner i den bruna skinnsoffan som står jämte braskaminen. Värmen gör det mycket lättare för mig att slappna av. Jag pustar ut.
- Om du någonsin hade kunnat göra något annat med ditt liv i så fall vad hade det varit?
- Jag har faktiskt aldrig kunnat tänka mig något bättre liv än det jag äger idag. Det ända jag kan komma på är att jag så gärna skulle vilja ha tillbaka min syn.
Vi pratar på i några minuter. Sedan säger jag att det har varit väldigt trevligt men att jag måste gå innan jag missar båten och får simma. Han skrattar. Jo, skynda dig du. Jag tackar för mig och går ut till båten som väntar.

2 kommentarer:

  1. Rubriken var bra, eller den beskrev ju exakt vad det faktiskt var. Men både den och ingressen kanske skulle vara liter mer lockande.
    Men jag tycker att det är bra skrivet med skrivreglerna och styckindelning.
    Kanske lite mer frågor och en tydligare inledning och avslut kanske önskas. Men lite kul med humor och ganska mycket inlevelse i texten, bra! :)

    SvaraRadera
  2. Rubriken skulle du kunna ändra till något lite mer lockande. Visst, den är bra den beskriver precis vad reportage kommer handla om. Men om jag skulle bläddra i en tidning och bara se rubriken så kanske jag inte hade stannat upp för att läsa den.
    Ingressen skulle också kunnat vara lite mer intressant.
    Innerhållet tycker jag är bra och jag förstår tydligt vad du menar.
    Texten hör ihop från början till slut (typ det du sa med båten att den även finns med i slutet också) och inga onödiga stickspår.
    Språket är bra med styckindelningar osv.
    Du kanske skulle kunna variera språket en aning t.ex att inte använda ordet “Jag” för mycket i början av meningarna.
    Men jag tycker att reportaget var bra, höll sig på en röd tråd och var inte långtråkigt, sen kommer det alltid finnas smågrejer att ändra på, men det finns det för alla.
    //Thilde och Carro

    SvaraRadera