Det var år 1935 som den skotska
fysikern Robert Watson-Watt konstruerade den första radarn där
elektromagnetiska radiovågor reflekterades från ett föremål och
projicerades på en bildskärm. Eftersom det var oroligt i Europa på
denna tiden så fann den engelska militären att man kunde använda
denna topphemliga teknik inom krigsföringen. När kriget sen bröt
ut 1939 så hade England 20 radarstationer klara för användning.
Denna Engelska radarkedja kunde se långt in i Frankrike och på så
sätt förvarna Royal Air Force och dess stridspiloter. Dessa
användes 1940 när Luftwaffe inledde slaget om Storbritannien. Men
det visade sig att bara drygt 10% av bombningarna träffade de tyska
målen.
Till Sverige kom radarn på 40-talet
och då hette det ”ekoradio”.
Nuförtiden använder vi oss av radarn
i olika transportsystem inom sjöfart, trafikflyg för att undvika
kollisioner och hinder på vägen etc, och vi använder också radarn
för att kolla hur vädret ska bli.
Radio.
Det var under den sena delen av
1800-talet som man började fundera över hur man skulle kunna sända
trådlösa meddelanden. Man visste att det var möjligt att med
”eterns” hjälp kunna överföra signaler. Radiovågen färdas
med samma hastighet som ljusets.
På slutet av 1890-talet så sänder
man för första gången signaler med hjälp av radiovågor mellan en
avsändare och en mottagare. Det blev en slags morsekod i
mottagarapparaten.
Det var under första världskriget som
radiotekniken utvecklades. Då behövde flottan och flygvapnet ett
sätt att kommunicera på.
När elektronröret uppfinns så börjar
man producera billiga och små radioapparater som folk börjar kunna
köpa. På 1920-talet börjar BBC sändas i Storbritannien och i
Sverige inrättas radiotjänst.
På detta sätt kunde information
spridas och radion blir snabbt populär. Man samlade familjen och
vänner för att lyssna på radion.
Kulsprutan
En av de tidigaste kulsprutorna
uppfanns i börja av 1860-talet av en man som hette Richard Gatling.
Hans kulspruta bestod av sex eller tio pipor som roterade runt en
gemensam axel. Rotationen överfördes av en vev. Under ett varv hann
varje pipa laddas, avfyras och plundras. Det som gjorde att
kulsprutan kunde funka var pga konstruktionen av enhetspatronen. Den
består av en mässingshylsa med tändhatt, när tändhatten utsätts
för slag antänds drivladdningen som i sin tur exploderar och frigör
projektilen. Detta gjorde ju att tid sparades till skillnad från dom
gamla vapnen som man laddade i flera steg.
Sen kom den helautomatiska kulsprutan
med gasomladdning. Den kom i början av 1900-talet. Den funkar på så
sätt att en mindre del av förbränningsgaserna leds ut genom ett
litet hål i pipan. Denna gas får verka genom en smal gaskanal
direkt i slutstycket eller får gasen verka på en kolv, som via en
kolvstång trycker slutstycket bakåt.
En kulspruta funkar enligt principen
gasomladdning med piprekyl. Vilket innebär att när man avfyrar en
gevärskula så kommer en lika stor kraft att verka i motsatt
riktning. (Newton tredje lag).
Det var under första världskriget som
soldaterna möter stridsvagnar, olika bilar, flygplan och kulsprutan.
Befälen beordrar soldaterna att ställa upp sig i bredd för att
möta fienden på slagfältet. När soldaterna var inom skotthåll så
sköt fienden ner dem med hjälp av kulsprutor, detta blev ju ett
blodbad. Båda sidor förstod ju konsekvensen av vapnet och dom
började att gräva skyttegravar för att där kunde dom ligga och
fortsätta strida.
T-Forden
Den allra första föregångaren till
bilen var en ångvagn från år 1770. Det var en ångvagn som var
byggd i trä och den hade tre hjul. Man styrde den genom en vev med
två handtag. Motorn var en ångmotor med två enkeltillverkade
cylindrar.
I oktober 1908 kom den första
T-Forden. Henry var smart, han gjorde bilen i en sämre kvalitet så
att folk kunde köpa den. Hade han gjort den dyrare hade han inte
fått sålt så många. Den var konstruerad utan stötdämpare så
den fick smeknamnet ”Fordloppa”, så väghållningen var inte den
bästa. Henry Ford tyckte att ” Passagerarna är de bästa
stötdämparna”. Den hade heller inga bromsar på framhjulen. Den
drog bara 0,8L/mil och den kunde även köras på etanol och fotogen.
Henry Ford kallas för
”löpandebandteknikens uppfinnare”. Bilen producerades från 1914
enligt löpandebandtekniken. Vilket gjorde att det producerades bilar
snabbt. En T-Ford lämnade löpande bandet var 24:e sekund. Priset på
bilen sjönk från 850 dollar till 250 dollar på 19 år. Hela 15
miljoner exemplar av T-Forden har tillverkats, det gör den till den
näst mest tillverkade bilen någonsin. Anledningen till dess
popularitet var att folket behövde nåt att kunna ta sig fram fort
med.
I och med att bilen kom in i vårt
samhälle så har också miljö påverkats på ett negativt sätt.
För 130 år sedan hade man ”miljökonferens” i New York ang att
staden växte och blev överfull av hästskit. Nu för tiden har vi
”miljökonferenser” ang bilavgaser.
Sammanfattning
Radarn, radion, T-Forden uppfanns på
1900-talet och kulsprutan under senare delen av 1800-talet/början av
1900-talet. Det var då samhället övergick från bondesamhälle
till industrisamhälle. Vi flyttade in till stan och började jobba
inom industrin.
Dessa uppfinningar kom till under en
tid när det var oroligt i Europa/världen.
Alla dessa uppfinningar användes inom
krigsföringen. Radarn för att kunna upptäcka och bomba ner
fienden, radion för att kunna kommunicera med varandra, kulsprutan
användes för att döda fienden och T-Forden utvecklades så att det
kunde tillverka lastbilar etc som man använde i kriget för att
transportera sig. Alla uppfinnarna var män. Dom var från Europa och
USA.
Nu för tiden så är det jättebra att
radarn, radion och bilen uppfanns men kulsprutan kunde vi ha sluppit.
Det är bra att radarn finns för det är bra att kunna kolla hur
vädret ska bli och för att kunna undvika kollisioner i luften
(flygplan). Utan radion så hade inte vi kunnat kommunicera med
varandra, få nyheter och nutidens sms hade kanske inte funnits.
Hade inte kulsprutan funnits så hade
säkert nåt annat vapen uppfunnits men jag ser inga fördelar med
detta.
Det är bra att bilen finns för det är
ett sätt att ta sig fram med. Ur bilen har ju fler fordon
framställts som tex lastbil och buss. Det hade varit bra om man
kunde uppfinna nåt som inte påverkar miljön så negativt som bilar
gör. Jag tror att i framtiden kommer bilarna att drivas med hjälp
av el. Fast elen produceras ju inte fram på ett miljövänligt sätt
heller. Om inte bilen funnits så kanske vi hade haft hästskit
överallt och det är ju inte heller så trevligt.
Jag tror att cykla är det bästa, både
för miljön och för kroppen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar